GEOLOCATİON SERVİSLERİ
Geolocation Nedir?
Geolocation(coğrafik
yer) tarayıcının kendi içindeki komutları kullanarak kullanıcının
yerinin saptanmasıdır.Web uygulamalarında kullanılan ve sayısız avantaja
sahip bu teknoloji tarayıcıların sahip olacağı en ilginç özelliklerden
de biridir. Örneğin, size en yakın hastaneyi turn-by-turn route(sağa
sola dön komutları vererek) ile gösterebilecek bir sistem
kurabilirsiniz. Ya da yakın tarihlerde çevrenizdeki büyük buluşmaları,
partileri, eğlenceleri gösterecek bir uygulamaya ne dersiniz?
Heyecanlandınız mı? Okumaya devam edin!
Bilmediğiniz
bir şehre gittiniz ve acıktınız. Bölgede bulunan iyi restoranların
yerlerini de bilmiyorsunuz. Bir uygulama etrafınızdaki iyi restoranların
listesini gösterse güzel olmaz mıydı? Üstelik bu lokantalar hakkında
müşterilerin yorumlarla birlikte. Geolocation sayesinde dünya üzerindeki
fiziki konumunuz tespit edilebilir ve bu bilgi, bu gibi, çeşitli
amaçlarla kullanılabilir.
Geolocation
sayesinde konum bilginiz yani dünya üzerinde nerede olduğunuza dair
bilgi, daha net bir şekilde elde edilebilecek. Geolocation Opera 10.60+,
Firefox 3.5+, Safari 5.0+, Internet Explorer 9.0+, Chrome 5.0+ ile
beraber internet hayatımıza girdi.
İnsanlar
oldukça uzun bir süredir web kullanıcıların yerlerini öğrenmeyi
deniyorlar. Buna karşın, kullanılan eski yöntemler hem doğru sonuç
vermiyor hem de konum bilgisi almak için kullanıcıdan izin istemiyor.
W3C tarafından belirlenen W3C Geolocation API’ı sayesinde web
geliştiricileri, nerede olduğunu bilen uygulamalar yazabiliyorlar. Bu
API ile bütün tarayıcılarda aynı şekilde kullanılabilen(cross browser
destekli) tekdüze bir yol sunuyor. Geolocation öndeki sistemlere göre
daha doğru sonuçlar veriyor ve kullanıcı eğer isterse konumunu siteyle
paylaşmıyor.
Geolocation
destekleyen tarayıcılarda konum bilgisi kablosuz sinyaller için erişim
noktalarına ve kullanıcıların IP adreslerinin kombinasyonuna dayanarak
belirleniyor. Bunun anlamı yerleri belli olan kablosuz ağ merkezlerinin
yakınındaysanız yeriniz daha net bir şekilde belirlenebiliyor. Tersine
kablolu internet kullanıyorsanız, sizin için saptanan yer sizden daha da
uzakta olabiliyor.
Kaynak:http://www.operaturkiye.net/
Lokasyon Kullanan Sosyal Ağlar
Akıllı
telefonların kullanıcıya sunduğu en büyük özellik kuşkusuz istenildiği
zaman internete bağlanabilme olanağı. Bunu gören bir takım sosyal ağlar
bu kullanım alışkanlığını telefonların lokasyon bulma özelliğiyle
birleştirip yepyeni bir sosyal ağ türünün doğmasına yol açtılar.
İnsanların “Ben buradayım” ya da “Ben bunu yaptım” demesini
kolaylaştıran lokasyon destekli sosyal ağlar, beklemedikleri kadar yoğun
bir ilgi alarak geçtiğimiz senenin en popüler internet girişimleri
arasına girdiler. Bu yazıda ise sizlere lokasyon servislerini kullanan
popüler sosyal ağlardan bahsedeceğim.
Foursquare nedir?
Foursquare
bulunduğun konumu bildirmeye dayanan ve sosyal ağ üzerinden işleyen bir
uygulamadır. Ayrıca Foursquare farklı şehirleri keşefettirmeyi vaad
eden, küresel konumlama sistemi (Gps)'i kullanan, arkadaşlarınızla ağ
kurmanızı sağlayan bir oyun olarakta tanımlanabilmektedir
2009
yılında kurulan Foursquare 10 milyondan fazla kullanıcısı olan ve
geçtiğimiz ay 1 milyar check-in‘e ulaşan dev bir sosyal ağ. Kullanıcılar
mobil site üzerinden, kısa mesajla ya da cep telefonları üzerine
kurdukları Foursquare yazılımıyla bulundukları mekanları
işaretliyebiliyor.
Yaptığınız
checkinler Badge ismi verilen bir tür rozet (madalya) kazanıyorsunuz.
Yeni geçtikleri sistemde ne kadar check-in yaparsanız ona göre bir
rozetiniz olacak. Level sistemiyle gerçekleşen olan bu uygulamayla
kullanıcılarını farklı mekanlarda check-in yapmaya teşvik ediyor.
FourSquare’de
yer ekleme işlemlerini bu ağa kayıtlı olan tüm üyeler yapabilir. Search
bölümünden daha eklemek istediğiniz mekanın eklenip eklenmediğni
kontrol edip anında mekan bildirimi yapabilirsiniz.
Mekan
ekleme işlemini “Add Venue” sayfasından yapabilirsiniz. Ayrıca
Google’nin hizmeti olan Maps sayesinde işaretçiyi kullanarak tam
koordinatları belirliyoruz. Karşınıza çıkan formu doldururken standart
bir kısaltma kullanmanız daha sağlıklı olacaktır.
FourSquare nasıl kullanılır?
Yapmanız
gereken foursquare.com’a girerek telefonunuzun markası ve modelini
seçmeniz gerekmekte. Ardından sistem telefon numaranızı ve e-mail
adresinizi istiyor. Bu bilgileri girdikten sonra karşınıza çıkan
ekrandan “Uygulamayı telefonuma gönder” kısmını işaretleyerek uygulamayı
cihazınıza yüklemiş oluyorsunuz.
Uygulamanın
ana özelliği şüphesiz etrafınızda bulunan mekanları görebilmeniz.
Mekanları görebilmek için tek yapmanız gereken ise Gps destekli
cihazınız üzerinden ekranın altında bulunan “places” seçeneğine
tıklamak. İşte hepsi bu kadar.
Mayor Badge nedir?
Uygulamanın
bir de eğlenceli kısmı var. Gün içinde ne kadar mekanda check-in
yaparsanız o kadar puan topluyorsunuz, puan topladıkça sıkça gittiğiniz
mekanlarda ‘Mayor (Başkan)’ oluyorsunuz. Mayor bir mekana son 60 gün
içinde en çok gün check-in yapan kullanıcının sahip olduğu bir ünvandır.
Bir günde 12 kere check-in olmuş olsanız bile bunların hepsi tek bir
check-in olarak hesaba katılır. Son 60 gün içinde en çok birbirini takip
eden gün, düzenli olarak check-in yapanlar Mayor olurlar. Dikkat edin,
sadece bir Profil Fotoğrafı olan kullanıcılar Mayor olabilir.
Yaptığınız
etkinliklerin özelliklerine göre ise ‘Badge (Rozet)’ topluyorsunuz.
Newbie (Acemi), ilk check-in yaptığınızda kazandığınız motivasyon
badgesidir. ‘Adventurer (Maceracı)’; 10 farklı yerde check-in olduğunuz
zaman kazandığınız badge çeşididir. 25 farklı yerde check-in olduğunuz
da ‘Explorer (Kaşif)‘ ve 50 farklı yer ile de ‘Superstar ‘badge
kazanırsınız.
Foursquare arkadaş ekleme
Sırada
Foursquare arkadaş nasıl eklenir ona bakalım. Uygulamaya arkadaş
eklemek için yapmanız gereken sola alt kısımda bulunan arkadaş kısmına
tıklamanız. Buradan Facebook, Twitter, Hotmail vb. gibi platformlardaki
arkadaşlarınızı rahatlıkla ekleyebilmektesiniz. Foursquare’in başka bir
artısı ise bu uygulamayı kullanan herkesi bu sayede otomatik olarak
görebilmeniz.
Foursquare,
insanların bulundukları mekanı arkadaşlarına duyurma isteğini hedef
alıyor. Oldukça basit bir arayüzde sahip mobil uygulamayı açtığınızda
karşınıza bulunduğunuz lokasyona en yakın mekan listesi geliyor. Mekanın
üstüne tıkladığınızda ise o anda orada kimler olduğunu, mekanın
“muhtarını” ve bırakılan yorumları görüntüleyebiliyorsunuz. “Check-in”
butonu ise “ben şu anda buradayım” anlamına geliyor. Dilerseniz
yaptığınız check-in’lere fotoğraf ve yorum ekleyebiliyor, Facebook ve
Twitter’da (eğer hesabınızı bağladıysanız) paylaşabiliyorsunuz.
Arkadaşlarımla paylaş seçeneği tıklandığında ise listenizdeki
arkadaşlarınıza bulunduğunuz mekanla ilgili bir uyarı gidiyor.
Foursquare’deki
bir diğer motivasyon ise verilen “badge” ve “mayorship”. Mayor (buna
muhtarlık demeye başladılar) olmak için bir mekanda en fazla check-in
sayısına sahip olmanız gerekiyor. Mayor olmanın avantajı ise eğer
mekanın Foursquare’le anlaşması varsa size ödül verilebiliyor (örneğin
ABD’de Starbucks’lar muhtarlara bedava kahve veriyorlar). Ülkemizde de
bazı mekanlar bunun gibi promosyonlar vermeye başladı. En son duyduğum
KafePi’nin yapılan check-in’lere fındık votka veriyor olması. (bu arada
eğer vermezlerse bana kızmayın, sadece duydum : ) ) Badge’ler ise
yapılan check-in’lerden sonra kullanıcıya verilen bir nevi ödüller.
Bunlar check-in tipine, saatine ve sayısına göre kullanıcıya verilen ve
Foursquare anasayfasında da duyurulan ünvanlar. Birkaç örnek vermek
gerekirse 50+ insanın olduğu bir mekana check-in yaptığınızda verilen
“Swarm” badge’i (ki bu en ünlü badge’lerden birisidir), iskelede
yaptığınız check-in’lerde verilen “I’m on a boat” badge’i gibi.
Foursquare’in
sunduğu bir başka özellik ise “Tips” ve “To-Do”. “Tips” bir mekana
gittiğinizde o mekanla ilgili yorumlarınızı ve izlenimlerinizi
başkalarıyla paylaşmanızı amaçlıyor. Bir mekana tip bıraktığınızda o
yorum herkes tarafından görüntülenebiliyor ve sonsuza kadar orada
kalıyor. “To-Do” ise yaptığınız ve hoşunuza giden bir olayı (örn. x
mekanında y yemeği çok lezzetliydi. Kesin deneyin) belirli bir lokasyona
koymanız demek oluyor. Daha sonra listenizdeki kişilerden birisi
bıraktığınız “To-Do”‘ya yakın bir yerde telefonunu açtığında ekranında
sizin uyarınızı görüyor ve “I have done it” seçeneğiyle yapılan işler
listesine ekliyor.
Şu anda
iPhone,Blackberry ve Android’lerden kullanabildiğiniz Foursquare’in
anasayfasından ise sadece kullanıcı ayar işlemlerini yapabiliyorsunuz.
Bunun dışında yapılan check-inler ve bölgenizdeki son muhtarları
görüntüleyebiliyorsunuz. Tamamen mobil ağırlıklı olmayı seçmiş
Foursquare’in kısa sürede ulaştığı 4 milyonluk üye sayısını önümüzdeki
sene ikiye katlayacağından hiç şüphe yok.
Web: http://www.foursquare.com
AppStore: http://itunes.apple.com/us/app/foursquare/id306934924?mt=8
Kaynak: http://foursquare.nedir.com/
0 yorum:
Yorum Gönder